B2B e-handelsløsning med flere enn 250.000 varenumre 

og time-til-time levering

← Tilbake til cases

Brødrene Dahl

Hos den ledende VVS-grossist, Brødrene Dahl, er omnichannel en erklært visjon. Selve utførelsen skjer i form av datautnyttelse, personalisering og sammensmeltning av online- og offlinekanaler i en ny e-handelsløsning.


Konkurransedyktig med ny e-handelsplattform

Brødrene Dahl setter stadig nye standarder for elektronisk handel og digitale tjenester, ettersom de er opptatt av å identifisere og møte kundenes behov. For VVS-grossisten vet at de må konkurrere på mange flere parametre enn bare pris. Det handler om å skape verdi for kundene gjennom relevante tjenester. Derfor har VVS-grossisten lansert en ny e-handelsplattform, som skaper sammenheng mellom den digitale og fysiske handleopplevelsen.

Med over 250.000 varenumre, 20 millioner unike prislister, 2.500 leverandører og 25.000 kunder, som spenner fra den enkeltstående VVS-håndverker til større industrikunder, er det en enorm kompleksitet å ta høyde for. Og det stilles høye krav til Brødrene Dahls nye digitale løsning.

Vertica har stått i spissen for utviklingen av den nye plattformen, mens Magnetix står bak UX og design.

250000 produkter

0

KVIK

levering

Sammenheng mellom online og offline

Brødrene Dahl har i flere år jobbet målrettet med omnichannel, og det gjenspeiles i den nye løsningen, som knytter alle digitale og fysiske kanaler sammen. All data om kundenes kjøpshistorikk og atferd samles på ett sted, noe som gjør det mulig å gi kundene service som er personlig tilpasset, i sanntid, i alle kanaler.

Når kunden møter Brødrene Dahl online, uansett om det er i en tilbudsmail, i et nyhetsbrev eller i nettbutikken, så har selskapet kunnskap om kundens historikk, profil, preferanser og atferd. Det gir dem muligheten til å anbefale og tilby akkurat de produktene og den informasjonen kunden har bruk for i den aktuelle situasjonen.

Siden Brødrene Dahls butikksystem (POS) er bygget på de eksisterende tjenestene i nettbutikken bd.dk, har også butikkpersonalet hele tiden oppdatert kunnskap om kundene, som de kan bruke til å betjene kundene på en mer kvalifisert, personlig og ikke minst effektiv måte.  

Selskapet har også datadrevne instore-kampanjer og iBeacons, som sender pushvarsler til kundene om tilbud og produktinformasjon, i de fysiske butikkene. Tilbudene er stedsspesifikke og vedrører de produktene som kunden nettopp sto og kikket på.

Levering på timen

Brødrene Dahls kunder, de profesjonelle håndverkerne, har bruk for reservedeler og andre produkter raskest mulig for å kunne komme videre i arbeidet sitt. Tilbudet om 1-times levering er derfor en service som er avgjørende og som sparer håndverkeren for verdifull tid, som de i stedet kan bruke på byggeplassen.

For å kunne tilby kundene levering innen en time, er Brødrene Dahls nye løsning bygget slik at den kan søke gjennom den aktuelle lagerbeholdningen i de fysiske butikkene som ligger innenfor en times radius i forhold til der kunden befinner seg.

Mobilt nettsted 

Håndverkere er nesten alltid på farten, og mangler de redskaper og materialer på byggeplassen, så er mobilen alltid i lommen. Med telefonen i hånden kan håndverkerne enkelt finne og bestille det riktige produktet blant Brødrene Dahls 250 000 forskjellige varenumre.

Håndverkeren kan legge varene han mangler, i handlekurven, og så kan mesteren sjekke og godkjenne bestillingen hjemmefra.

Omnichannel med fokus på kunder og ansatte

Brødrene Dahl leverer omnichannel fullt ut i alle kanaler, til stor nytte for både kunder og ansatte. Med uovertruffen performance og relevante servicetilbud er bd.dk blitt et populært valg for kundene.

Plattformen har også optimalisert en rekke interne prosesser i selskapet. I tillegg til at det er blitt lettere å vedlikeholde produktinformasjon, kan webredaktøren og e-commerce-sjefen bruke en tag manager til å analyse og personlig tilpasse sidene til hver enkelt kunde, uten å involvere noen andre.

Samtidig har medarbeiderne i de fysiske butikkene fått et effektivt salgsverktøy som gjør det mulig å veilede kundene til de rette produktene og anbefale flere relevante produkter, noe som bidrar til økt mersalg.

Resultatene er synlige på bunnlinjen. Etter lanseringen av den nye plattformen har det vært 20 % flere besøkende, 58 % flere ordrer fra smarttelefoner og omsetningen er økt med 22,5 %. 

Lanseringen av nye bd.dk er gjort i nært samarbeid med Vertica, som har stått for alt utviklingsarbeid. Målet var å skape høyere hastighet og oppetid. Vertica har gjort en stor jobb, og resultatet har blitt veldig bra. Vi har nå en av de raskeste, mest stabile og avanserte løsningene i bransjen.

Christian Agger

E-handelssjef i Saint-Gobain

Fremtidens unified commerce platform

Det tekniske grunnlaget for en optimal kundeopplevelse og omnichannel er en løsning som bringer samtlige kanaler sammen i sanntid. Dette krever en plattform som kan skape sammenheng mellom data og prosesser i selskapets interne IT-systemer, og som gjør selskapet i stand til å tenke i sammenheng, som vi kjenner det fra unified commerce.

Brødrene Dahl har fått en løsning som med utgangspunkt i ett samlende data- og funksjonalitetslag, knytter sammen deres markedsrettede systemer (Umbraco, commerce server, Adobe Marketing Cloud, Scene7), deres produktdata og forretningssystemer (CRM, PIM og ERP) samt butikksystem og app. Laget trekker ut data og innsikt fra forskjellige kilder, noe som gjør det mulig å tilpasse løsningen til hver enkelt kunde.

Resultatet er en løsning som leverer topp performance, gir kundene en god opplevelse i alle kanaler, og som gir webredaktøren og e-commerce-sjefen redskapene de trenger for å jobbe aktivt med løsningen.

Les mer om unified commerce og løsninger for å levere omnichannel-opplevelser her.

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.

Der er sket en fejl

Takk for din påmelding!

Nedlast boken her
Gratis e-bog om omnichannel