← Tilbake til cases

VELUX

VELUX Gruppen har solgt takvinduer av høy kvalitet i over 70 år. Til tross for sin sterke merkevare opererer VELUX Gruppen i et konkurransepreget internasjonalt B2B-marked, der e-handel er en stadig viktigere konkurransefaktor.


Utfordringen

VELUX Gruppen selger vinduer og gardiner til byggemarkeder og gardinforretninger over hele verden, som videreselger produktene til håndverkere, entreprenører og sluttkunder. Derfor er en effektiv og brukervennlig B2B e-handelsplattform en forretningskritisk salgskanal for VELUX Gruppen. I 2015 har selskapet valgt å lansere en ny internasjonal B2B-løsning med fokus på ytelse og brukervennlighet.

En av de viktigste konkurranseparameterne for VELUX Gruppen er en B2B e-handelsplattform som er populær blant kundene. VELUX Gruppens tidligere B2B e-handelsløsning kunne ikke tilby den hastigheten og de funksjonene som kundene forventer i dag. For å stå sterkere i et konkurransepreget internasjonalt marked, ønsket VELUX Gruppen derfor å lansere en helt ny plattform som var basert på kundenes aktuelle behov.

Løsningen

VELUX Gruppen har fått en ny B2B e-handelsløsning som er både brukervennlig og effektiv. Kundenes primære ønsker går på ytelse og oversikt. Derfor har plattformen lynraske søk og tilbyr kundene god oversikt over innsendte ordre, leveringsstatus og ordrehistorikk.

Det kan fort bli dyrt hvis kundene leter forgjeves etter produkter. På det nye nettstedet er det gjort enkelt for kundene å finne de riktige produktene. Via en konfigurator kan kunden legge inn informasjon om et bestemt vindu og få forslag til mulige gardiner som passer til det bestemte vinduet.

Utviklingen av den nye plattformen er gjort i nært samarbeid med VELUX Gruppens salgsselskaper over hele verden. Dette er gjort for å sikre at plattformen samsvarer med de spesifikke behovene på ulike markeder. Av samme grunn er plattformen utviklet med en fleksibilitet som lar salgsansvarlige i hvert enkelt land selv tilpasse løsningen med funksjoner og informasjon som er mest relevant for deres spesielle marked. Man kan dermed rette fokus mot alt fra markedsføring, produktinformasjon eller dashbord-funksjoner, avhengig av hva kundene på det aktuelle markedet primært etterspør.

Den nye e-handelsløsningen har også et spesialutviklet verktøy som gjør det mulig for byggemarkedene og gardinforretningene å utarbeide og sende tilbud til den enkelte håndverker eller privatkunde. Dermed digitaliseres og effektiviseres tilbudsgivningen, og det blir lettere for sluttkunden å legge inn og gjennomføre ordre, da han/hun bare trenger å godta eller avvise tilbudet på nettstedet.

Resultatet

VELUX Gruppen ruller ut sin nye B2B e-handelsløsning i 5 land i 2015, og de resterende av de totalt 15 markedene følger etter om kort tid.

Med den nye plattformen står vi sterkt på det internasjonale markedet. Våre salgsselskaper over hele verden har fått et mye sterkere salgsverktøy som gjør det mulig for dem å selge mer. Samtidig bruker de mindre tid på kundesupport, ettersom det er gjort enkelt for kundene våre å betjene seg selv og finne ønskede produkter og informasjon uten å måtte kontakte oss. Plattformen er lett å vedlikeholde for våre lokale superbrukere, så nettstedet er alltid oppdatert og relevant. Vi har vært svært fornøyd med Verticas smidige og fleksible prosess, og vi har opplevd stor åpenhet og hatt mulighet til raskt å gå inn å justere underveis hvis behovene eller ønskene våre for løsningen har endret seg.

Kim Bernbom

e-Business Project Manager hos VELUX

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.

Der er sket en fejl

Takk for din påmelding!

Nedlast boken her
Gratis e-bog om omnichannel